Köp- och leveransvillkor
Restauranghuset.se / Listic AB har som mål att alltid ge professionell och hög service till alla kunder. Nedan följer de köpvillkor som vi arbetar efter och som överensstämmer med gällande lagstiftning och våra egna riktlinjer.
Priser
Alla priser är som standard i SEK exklusive moms. Priset som gäller är det som är angivit den dag kunden gör sin beställning.
Beställning
Minsta beställningsvärde(varuvärde) är 500 kr exklusive moms och frakt. Vi förbehåller oss rätten att logga ditt IP-nummer vid beställning samt information om er webbläsare utöver den information ni själv anger i orderformuläret. Restauranghuset.se / Listic AB behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR. Läs mer under stycket lagring av data.
Minderåriga (under 18 år) får ej genomföra köp utan målsmans godkännande. Vi godkänner ej köp om mobilnummer ej anges eller om det är ett ej registrerat mobilnummer på privatpersonen eller företaget, t.ex. ett kontaktkort. Vi godkänner ej köp som privatperson (om ni ej representerar ett företag) av produkter som kräver anslutning till el. Vi beställning som representant av företag godkännes ej köp om e-postadress ej är registrerad på företagets domän.
Bekräftelse
När vi mottagit din beställning skickar vi dig snarast en bekräftelse via e-post med information om din beställning. Det är viktigt att du ser över orderbekräftelsen omedelbart efter er beställning och återkommer inom 30 min med rättelse om uppgifterna i orderbekräftelsen är felaktiga eller ej levererats till er. Det är bra om du sparar orderbekräftelsen men du kan även logga in på ditt konto och se dina beställningar och dess status om du väljer att registrera ett konto innan din beställning. Om din beställning avser leverans till en företagsadress är det viktigt att det företagsnamn du anger och som står i leveransbekräftelsen även finns vid leveransadressen. T.ex. om ert företagsnamn är Bolag A och detta står i orderbekräftelsen men leveransadressen är skyltat med Bolag B. Vi behöver då information om att det står Bolag B skyltat vid mottagaradressen för att transportör ska hitta till er.
Fraktavgift
Fraktavgift tillkommer vid ordrar under 600kr (exklusive moms). Vid speciella fall kan extra avgifter tillkomma, i dessa fall kontaktar vi alltid dig. Inga extra avgifter tillkommer utan överenskommelse. Exempel på detta kan vara ovanligt tunga eller skrymmande produkter som en stor möbel eller produkter i betong.
Leveranstid
Beräknad leveranstid är ca 2 – 11 arbetsdagar om inget annat skrivs ut på produktsidan.
Om en beställd vara är restnoterad, meddelar vi dig beräknad leveranstid för att godkänna senare leverans eller makulera beställningen.
Varorna kan komma att levereras i olika paket vid olika tillfällen då vi inte själva lagerför alla produkter utan använder oss av olika distributörer.
Leveransförseningar kan ske till exempel när en leverantör inte kan fullfölja sina leveransförpliktelser emot oss. Om det inträffar frånsäger vi oss ersättningsanvar till kunden för den skada som förseningen orsakat. Vi meddelar alltid kunden om leveranstiden kraftigt avviker från den vi uppgivit.
Transport
Om varan kommer bort eller att du vid mottagandet upptäcker att försändelsen är transportskadad, produkter saknas eller för många levererats, ska du omedelbart anmäla detta till fraktbolaget och i vissa fall till vår kundservice, läs mer under stycke reklamation eller transportskada. Om fraktbolaget ej åtager sig skadeansvaret kontaktar du oss. Vi skickar endast produkter inom Sverige med Postnord och DHL.
Transportrisken
Tillsammans med vår tillverkares fraktpartner står vi för transportrisken, det vill säga risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från lager till dig. Du och transportföretaget står för risken vid eventuell retur till oss.
Reklamation eller transportskada
Om en vara är felaktig, defekt eller felexpedierad, var vänlig kontakta oss för vidare detaljinstruktioner. Vid reklamationsärende där du som köpare vänder dig till tillverkaren eller lager som skickat ut produkten i första hand istället för till Restauranghuset / Listic AB och utan Restauranghusets och Listic AB kännedom ger du Listic AB rätten att debitera dig som kund den kostnad som denna direktkontakt med tillverkaren medför Listic AB.
Skada, minskning eller förlust som är synlig, ska anmälas genast vid godsets mottagande och antecknas i det kvitterade exemplaret av transportdokumentet eller annan handling, t.ex. genom att direkt fotografera skadorna vid mottagandet tillsammans med speditör.
Mottagare av en sändning är skyldig att i omedelbar anslutning till mottagandet kontrollera om varan har en av emballaget dold skada samt att alla varor/produkter är levererade.
Felaktig eller skadad vara samt felaktigt antal produkter i leverans ska reklameras direkt vid mottagandet (inom 2 timmar) för att vi ska erbjuda ersättningsprodukt. Observera att du ansvarar för att kontrollera emballage direkt vid mottagande och vid skadat emballage ansvarar du för att dokumentera skadan och omedelbart anmäla detta till oss för att vi ska erbjuda ersättningsprodukt. Vid skadat emballage tar ni först bilder på emballagets alla sidor inklusive adresslappen. Öppna sedan förpackning och ta bilder på hur produkten är förpackad. Ta sedan upp och inspektera produkten. Vid skada, ta bilder på skadorna, både från långt håll och nära håll. Skicka reklamationen inklusive bilderna på emballaget, hur den är förpackat och skadorna till kundservice inom 2 timmar från mottagandet. Det är viktigt att skadad produkt sedan packas tillbaka i skadat emballage. Om er reklamation inkommer till oss mer än två timmar efter mottagandet ges ingen ersättningsprodukt. Det är därför viktigt att er kontroll görs direkt vid mottagandet.
Vid felaktigt antal produkter i leverans ska du ej skriva på för utlämning alternativt få skriftligt från speditör vilka produkter som saknas. Ta ej emot produkter som du ej beställt då du då direkt blir betalningsskyldig Listic AB för dessa produkter.
Vid återsändelse av en defekt vara står Restauranghuset.se / Listic AB för frakten och eventuell ersättningsleverans.
Varan ska återsändas väl emballerad och i originalförpackning med bifogad beskrivning av felaktigheten. För att reklamera vänder du dig först till Restauranghuset.se kundservice vie e-post och får där information och instruktioner om hur retur ska hanteras. Om det vid kontroll av returnerad reklamationsprodukt visar sig vara ett reklamationsärende där garanti ej gäller (handhavande fel eller inget fel alls) debiteras du som kund för kontroll och returfrakt tillbaka, ca 850kr ex moms + fraktkostnad 200-3000kr ex moms beroende på volymen på produkten. Om varan skadas eller kommer bort då kunden återsänder den är kunden betalningsansvarig.
Observera att beställningar som sker till en privatadress levereras till närmaste ombud / utlämningsställe / serviceställe och ej direkt till leveransadressen som med övriga beställningar. Vissa produkter kan ej lämnas till närmaste ombud pga av dess storlek eller vikt. Vid dessa fall måste leverans ske till er dörr. Denna fraktkostnad tillkommer utöver produkternas priser trots ordrar över 600kr. Vi kontaktar alltid dig som kund om detta inträffar och debiterar dig aldrig något utöver ordern utan överenskommelse.
Ångerrätt, köplagen och distanshandelslagen (Nya Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler)
Företag. Restauranghuset.se / Listic AB tillämpar reglerna i köplagen för företag. Kontakta alltid kundservice vid önskad retur för instruktioner om hur ni skall gå tillväga. Vid överenskommen retur debiteras 20% (80% återbetalas) av orderkostnaden (totalkostnad ex moms) för hantering och lagerkostnad. Kostnad för returfrakt står ni som kund för. Observera att vi tar enbart tillbaka produkter som är förpackade i original förpackning, ej öppnade, ej använda och kan säljas som nya. Det är därför mycket viktigt att du kontrollerar din beställning innan du via vår e-butik väljer att skicka in den till oss. Skulle en vara returneras och visa sig ha bruten förpackning eller varan vara använd kommer vi göra ett värdeminskningsavdrag upp till 100% beroende på skicket produkten är i.
Privatperson. Enligt distans- och hemförsäljningsavtalslagen (2005:59) har du som privatkund ångerrätt i 14 dagar efter att du tagit emot varan ifrån oss. Vill du utöva ångerrätten kontaktar du Restauranghuset.se / Listic AB via returformulär som finns på vår sida eller via e-post, var tydlig med att ange ditt orderid. Vid överenskommen retur står beställaren för returkostnad. Vid bruten förpackning eller om varan visar sig vara använd kommer vi göra ett värdeminskningsavdrag. Restauranghuset.se / Listic AB bestämmer själva värdeminskningsavdraget. Vi återbetalar enbart baserat på produkternas utgångspris och återbetalar ej några fraktkostnader vi belastats för att skicka produkten till er eller ni själva betalat vid beställning. Vi säljer ej begagnade produkter och en använd produkt innebär att denna ej går att sälja vidare vilket medför 100% värdeminskning. Restauranghuset.se / Listic AB väljer själv om återbetalning sker via samma betalmedel som användes vid beställning. Vi återbetalar normalt genom banköverföring till beställarens konto eller konto/kreditkort om detta användes vid beställning.
Tvistlösning
Där ni som konsument och vi som e-butik ej kan komma överens vänligen se https://www.hallakonsument.se/omrade/avgor-tvisten/ som lösning där tvistlösning krävs mellan dig som konsument och oss som e-butik.
Garanti
Vi tillämpar 1 års reservdels-garanti på våra produkter om tillverkaren ej nämner annat. För ömtåliga produkter lämnas ingen garanti. För Bonamat Bravilor kaffebryggare tillämpar vi 2 års reservdels-garanti förutsatt att produkten hanterats korrekt. Vi har ej möjlighet att skicka ut reparatör till kund (Förutom för vissa produkter inom kategorin Espresso- & Kaffemaskiner. Du som kund kan komma att debiteras om felet tekniker hittar ej täcks av garantin.). Vid retur av trasig produkt skall kunden skicka varan till oss, efter godkännande. Vi bär ej ansvarar för skada, tredjemansskada bortfall av inkomst, skadestånd, verksamhetsavbrott eller skada som inte är garantiskada samt för eventuell skada till följd av garantiskada.
Ej uthämtade paket
I de fall där leverans ej sker till din din dörr / kontor / restaurang alternativt att du ej är på plats för att ta emot paketet kommer du få hämta ut paketet hos ombud/utlämningsställe och i vissa fall hos fraktbolaget / åkeriet (vi använder de största och vanligaste transport/fraktbolagen i Sverige och omleverans kan ske mot en kostnad som beställare står för). I de fall där paket ej hämtas ut efter en viss tid, oftast inom 14 dagar, returneras dessa till oss eller fabrik/tillverkare. Du som kund har då ej fullföljt dina åtaganden för ångerrätt och kommer därmed att vara betalningsskyldig.
Betalningsalternativ
Faktura med kredittiden 14 dagar netto om inget annat avtalats. Önskas längre kredittid för företagsbeställningar måste ni kontakta oss direkt efter beställning eller ange detta vid beställning. Observera att fakturan endast skickas ut via e-post. Fakturering överlåtes och sker via Billmate och kreditkontroll görs på alla nya kunder. Vid försening av betalning tillkommer påminnelseavgift, dröjsmålsränta och förseningsavgift. Se därför till att betala i god tid oavsett om produkter levererats till fullo eller ej samt om någon vara är felaktigt levererad eller defekt. Vid felaktig information om fakturaadress och leveransadress och krav på ändrad faktura i efterhand medför en extra avgift på 250kr exklusive moms. Fakturan skickas till den e-post som användes vid din beställning om inget annat anges vid er beställning. Denna kan skickas upp till 2 arbetsdagar innan leverans sker och 5 arbetsdagar efter leverans skett. Har du ej fått en faktura 5 arbetsdagar efter leverans skett är det ditt ansvar som beställare att meddela oss detta så vi kan se över vad som gått fel.
Kortbetalning med Visa/Mastercard eller direktbetalning från Swedbank/Handelsbanken/SEB/Nordea via Payson.
Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar och alla kortöverföringar bygger på bankernas så kallade 3D-secure teknik.
När du som besökare lagt produkter i kassan och valt att klicka på knappen ”Beställ” eller ”Köp” och därmed gjort en beställning har du en betalningsförpliktelse mot oss.
Installation
Restauranghuset / Listic AB åtar sig ej installation eller montering av köpt produkt. Observera att vissa av de produkter vi säljer kräver installation av behörig yrkesman, bla alla 3-fas produkter. Efter behörig installation skall ni alltid spara installationsintyget. I vissa fall bortfaller garantin på produkten om detta ej genomförs och vid olyckor gäller ej alltid försäkringar om installation ej skett korrekt.
Lagring av data
Vid beställning lagrar vi den information ni själv fyllt i. Denna används för att säkerställa leverans, fakturahantering och redovisning/bokföring. Utöver denna information lagras även er IP-adress samt information om er webbläsare. Läs hela vår integritetsplocy här. Datat sparas så länge som krävs för att vi och samarbetspartners (logistikpartners, externa lagerförare och grossister) ska kunna fullgöra våra rättsliga förpliktelser.
Force Majeure
Restauranghuset.se / Listic AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner, varningar, försäljningsförbud etcetera.
Förbehåll
Restauranghuset.se / Listic AB reserverar sig för eventuella skrivfel och ändringar av tekniska data som är utanför vår kontroll. Av tekniska skäl kan
det vara svårt att återge exakta färgnyanser. Alla bilder som används för presentationen i butiken är bara exempel. De är inte rättvist återgivna i varje enskilt fall, utan endast tjänar till att illustrera. I synnerhet kan färger bli missvisande på grund av vilken bildskärm som används. Avgörande är den tekniska beskrivningen av objektet. Vi friskriver oss även från felaktiga uppgifter, dessa produkter kan ej användas som underlag för byggritningar eller liknande. Vissa varor ändras och tar slut, då har vi rätten att leverera en liknande produkt. Produkter som kräver anslutning till el säljer vi enbart till företag/föreningar/organisationer (med registrerat organisationsnummer) och kan därför efter lagd order neka privatpersons köp. Vi förbehåller oss rätten att neka order på produkter.
Om företaget
Restauranghuset.se (drivs av Listic AB med orgnr: 556943-5414, se www.listic.se för mer information) har funnits sedan 2013 och säljer restaurangutrustning och restaurangmaskiner till företag och viss köksutrustning till privatpersoner. Sortimentet består av redskap för tillagning, utrustning, kantiner, glas, porslin, bestick, kockknivar, barutrustning, restaurangmaskiner, kaffemaskiner, espressomaskiner och mycket mera.
Vi samarbetar med de största och bästa distributörerna och tillverkarna av restaurangutrustning i Sverige och Europa. Allt för att kunna erbjuda ett brett sortiment så att ni som kund kan hitta det ni behöver.
Uppdaterad 2014-06-13 i och med ny distans- och hemförsäljningslag.
Uppdaterad 2016-01-01 gällande ny lag om tvistlösning inom EU.
Uppdaterad 2018-03-20 gällande information om hur vi samlar in och hanterar er persondata (GDPR).
Uppdaterad 2020-05-15 för förtydligande gällande våra villkor.